Kako smo začeli z večeri vegetarijanske kuhinje?

Čisto spontano. Ko se pogovarjamo o domski prehrani in zdravem načinu prehranjevanja, dijakom in dijakinjam povem, da vegetarijanstvo prakticiram že 13 let. Ker ne jem niti jajc, je pogosto vprašanje, kako naredim kakšne sladice, na splošno pa tudi, kaj potem sploh jem. Da bi teorijo podkrepila s prakso, smo začeli s peko palačink brez jajc. Sčasoma smo dodali tudi pirino moko in ugotovili, da nihče ni opazil razlike med palačinkami z jajci in tistimi brez. Ko smo se takole družili in sladkali, smo premlevali tudi o vegetarijanskem jedilniku in dekleta so izrazila željo, da bi preizkusila različne okuse in jedi, ki so sestavljene iz zelenjave, sejtana, tofuja in drugih mesnih nadomestkov. Recepte si izmišljujem sama po navdihu, kuhanje pa občasno popestrim z različnim stilom glasbe; salso, swingom, različno etno glasbo – tako da se tudi na tem področju malo »izobražujemo« - predvsem pa zabavamo. In tako so naša druženja tudi poučna, predvsem pa zelo okusna in zabavna. Ker nam je bilo v prejšnjem šolskem letu tako zabavno, smo se letos odločili, da na poizkušanje malo drugačnih jedi povabimo tudi ostale dijake in dijakinje dijaškega doma.

Večeri vegetarijanske kuhinje so tako postali družabni večeri, popestreni z dobro, predvsem pa nekoliko drugačno hrano. Naš namen ni spreobračanje mesojedcev v vegetarijance pač pa samo praktični prikaz okusnosti vegetarijanske hrane in pa ponudba novih receptov s sestavinami, ki v naših jedilnikih niso tako pogoste.

Lani smo bili najbolj navdušeni nad beluši s sojinim mesom, piro in kuskusom v smetanovi omaki. Oblizovali smo si vseh 10 prstov in jed pripravili kar dvakrat. Kaj bo na sporedu letos je presenečenje, ki ga ne poznam niti sama. Kuhanje mi je v užitek in veselje, kuhano z ljubeznijo pa je moj moto kadarkoli sem za štedilnikom.

Cimetovi medenjaki
Sestavine: Merice so velike skodelice: 2,5 sladkorja, lahko tudi malo manj, če ne želimo preveč sladkih, 2 vode, 3 moke. 1 velika žlica sode bikarbone, 1 velika žlica cimeta, 3 velike žlice medu

V posodi najprej zmešamo vse suhe sestavine (moko, sladkor, sodo in cimet), nato dodamo še med in vodo. Zmes dobro premešamo in vlijemo v modelčke. To so lahko modelčki za mafine ali pa navaden pekač – v tem primeru pecivo na koncu razrežemo na kocke. Vse skupaj pečemo na 180 - 200 stopinj 30 - 35 minut.

Čičerika z zeljem in mešano zelenjavo
Sestavine (za cca 4 osebe): 150g čičerike, 200g zelja, 100g mešane zelenjave, sladkor, sojina omaka, 150g dimljenega tofuja
Čičeriko čez noč namočimo in drugo jutro skuhamo. Na olju prepražimo čebulo, dodamo narezano sveže zelje (belo ali rdeče), žličko sladkorja, sojino omako namesto soli in dušimo toliko časa, da zelje spusti vodo in je še malo »al dente«. Nato dodamo na koščke narezan tofu in zelenjavo iz konzerve (tokrat smo uporabili črne in zelene olive, grah in koruzo – lahko pa kombiniramo zelenjavo po lastni izbiri). Čisto na koncu dodamo še čičeriko, pustimo da se okusi prepojijo, čičerika segreje in jed je pripravljena.

Hitra torta
Sestavine: 250g albert keksov (lahko tudi katerih drugih), 1 kompot z mešanim sadjem, 1 sojin puding – okus vanilije, 1 sojina smetana

Kekse namočimo v sok kompota in jih zložimo v model za torto. Na kekse razporedimo sadje in vanilijev puding. Tako zlagamo sadje in kekse vse do vrha posode. Zadnja plast so keksi, ki jih prekrijemo s sojino smetano. Torto lahko jemo takoj, bolje pa je če nekaj ur odstoji v hladilniku.

Čičerikin in avokadov namaz s tzazikijem 

Sestavine: 1 avokado, 1 limona, 2 stroka česna, 1 kumara, 1 navaden jogurt, 100g čičerike, sol, peteršilj

Avokadov namaz:

Prva možnost: Avokado olupimo, odstranimo koščico, preostali del pa pretlačimo z vilico, da dobimo homogeno zmes. Po okusu solimo in dodamo sok limone ter strok česna. Vse skupaj zmešamo in namaz je pripravljen.

Druga možnost: Pretlačen avokado namažemo na kruh, ga solimo, pokapamo s sokom limone in dodamo posušen, zdrobljen česen po okusu.

Čičerikin namaz:

Čičeriko namočimo čez noč in jo naslednji dan skuhamo v slani vodi do mehkega. Nato jo stresemo v mešalnik, dodamo sol, jogurt, sesekljan strok česna in dve vejici peteršilja. Vse skupaj zmiksamo v mazavo zmes in postrežemo.

Tzaziki:

Kumare narežemo na tanke rezine, jih solimo, dodamo jogurt in fino strok sesekljan česna. Pustimo da se solata ohladi, hladno serviramo.

Rdeča leča z zelenjavo in tofujem

Sestavine: 150g rdeče leče, polovica zelene paprike, 150g tofuja, en paradižnik, eno korenje, sojina omaka, curry, koper in 0,5 dl smetane za kuhanje.

Rdečo lečo skuhamo v slani vodi – čas kuhanja je 10min. Na olivnem olju popražimo na koščke narezan tofu, korenje, zeleno papriko in proti koncu tudi paradižnik. Na začetku smo dodali tudi sojino omako po okusu, kasneje pa še curry in koper. Po 10 minutah praženja dodamo skuhano rdečo lečo in sladko smetano. Vse skupaj kuhamo še 3 minute.

Presna bananina torta

Sestavine: 100g mandljev, 250g brusnic in indijskih oreščkov, 50g datljev, 5 žlic mleka, 1 banana, 1 sladka smetana.

Mandlje, indijske oreščke, brusnice in datlje zmeljemo v mešalniku skupaj z mlekom. Vse skupaj mešamo toliko časa, da dobimo homogeno zmes, ki spominja na testo. Maso nato enakomerno razporedimo v model za torto. Banane narežemo na koščke in jih razporedimo po masi. Na vrh dodamo še stepeno smetano in okrasimo s kakavom.
V primeru, da bi želeli presno torto narediti vegansko, navadno mleko zamenjamo z riževim, smetano pa s kokosovo, sojino ali riževo.

Sojini koščki v paradižnikovo- kumaričini omaki z graham rezanci in lanenimi semeni

Sestavine: tri pesti sojinih koščkov, tri kumare, dva paradižnika, 250 graham rezancev, sojina omaka, sezamova semena (cca 25g), kurkuma, bazilika.

Sojine koščke smo za 20 min namočili v topli vodi in jih nato na olju, s sojino omako, pekli cca 5 min; sveže kumarice in paradižnik smo narezali na koščke in jih dodali sojinemu mesu – vse skupaj smo dosolili s sojino omako. V kozici smo zavreli osoljeno vodo in v njej skuhali graham rezance. Odcejene smo dodali v posodo z omako in sojinimi koščki, dodali še malo kurkume, posušene bazilike in na koncu tudi nekaj sezamovih semen. Vse skupaj smo dobro premešali in segrevali slabi dve minuti.

Riž s sojinim mesom in zelenjavo v smetanovi omaki

Sestavine: sojini koščki, 250g riža, cukini bučka, korenje, por, sojina smetanova omaka, sojina omaka, peteršilj, drobnjak.

Sojine koščke pred kuhanjem za 20 min namočimo v topli, nato vodo odcedimo, koščke pa popražimo na olivnem olju. Dosolimo s sojino omako. Ko so sojini koščki hrustljavo zapečeni dodamo sesekljan por, na koščke narezane bučke in korenje. Vse skupaj popražimo približno 10 min. V tem času, v slani vodi skuhamo riž. Pri kuhanju sledimo navodilom na rižu. Ko je riž kuhan, ga dodamo sojinim koščkom in zelenjavi, zalijemo s smetanovo omako, dosolimo s sojino omako ter dodamo peteršilj in drobnjak. Vse skupaj dobro premešamo in jed je pripravljena.

Kuskus s tofujem, brstičnim ohrovtom, arašidi in avokadom

Sestavine: 250g brstičnega ohrovta, 250g tofuja, arašidi, pradižnikova omaka, mala konzerva koruze, avokado, kus kus, sojina omaka, peteršilj.

Brstični ohrovt očistimo in vsako glavico narežemo na 4 dele. V ponvi segrejemo olje, dodamo brstični ohrovt in na kocke narezan tofu. Dosolimo s sojino omako in kuhamo približno 5 min. Ko se ohrovt nekoliko zmehča, dodamo še koruzo in arašide, zalijemo s paradižnikovo omako, dodamo kus kus in peteršilj, ter dušimo še 5 min.

Vege pizza

V testo smo zamesili 1kg pirine moke, 2 suha bio kvasa, malo radenske, vodo, ščepec soli in olje. Nato smo testo pustili vzhajati 30 minut. Pripravili smo vege dimljeno pikantno salamo, paradižnikovo mezgo z baziliko, korenje, por, kisle kumarice, beluše, bučke, šampione v slanici, kapre, mozzarelo, sir edamec in rukolo. Testo smo razprostrli po pekaču, ga namazali s paradižnikovo omako ter obložili z zelenjavo in salamo – rukolo smo dodali na koncu. Prva kombinacija je bila s salamo, kislimi kumaricami, beluši in sirom, druga pa brez salame z bučkami, korenjem, šampioni, beluši, kaprami mozzarelo in edamcem.

Kitajsko – indijska zelenjava z rižem

Sestavine: riž, por, ohrovt, koleraba, korenje, paradižnik, kalčki, kapre, mešanica indijskih začimb, olivno olje, kurkuma, ingver.
Tokrat smo se poigrali z zelenjavo in mešanico začimb iz Indije. Riž smo oprali, ga popražili na olju, da je posteklenel, zalili z vodo, posolili in kuhali toliko časa, da je voda čisto izparela (za takšen način kuhanja riža priporočam teflonski vok ali posodo). V olivno olje smo dodali mešanico indijskih začimb, jih 2-3 min pražili (toliko, da so zadišale) in dodali na različno velike koščke narezano zelenjavo. Posoljeno smo dušili toliko časa, da je spustila vodo in da je iz paradižnika nastala zgoščena omaka. Proti koncu smo dodali še vložene kalčke, kapre, ingver v prahu in kurkumo. Tokrat sestavin nismo v celoti zmešali, za zabavo pa smo jedli z rokami, kot v Indiji.

Zelenjava s sirom in arašidi

Sestavine: 2 kolerabi, 2 korenja, ½ pora, mala glavica ohrovta, sir za žar, praženi slani arašidi, olivno olje, sol, rožmarin, curry.
Na vročem olju smo 5 minut pražili por in kolerabo, narezano na kocke. Nato smo jo zalili z vodo in dodali narezano korenje ter kuhali še 5 minut. Za tem smo dodali narezan ohrovt, vse skupaj posolili, dodali rožmarin in nadaljevali z dušenjem še 10 minut. K zelenjavi smo proti koncu dodali na kocke narezan sir za žar, curry in pražene slane arašide. Vse skupaj smo kuhali še 5 minut in jed je bila gotova. Po okusu so si nekateri dodali še sojino omako. Jed je lahko lahkotna samostojna večerja, postrežemo pa jo lahko tudi s krompirjem, kuskusom ali lečo.

Polnozrnati rezanci z muškatno bučo in sojinim mesom v smetanovi omaki

Sestavine: muškatna buča, por, koruza, smetanova omaka, graham testenine, sojini koščki, olivno olje, sojina omaka, curry, koper.
Sojine koščke smo namočili za 20min v toplo vodo, da so se zmehčali. Po 20 minutah smo jih odcedili, jih dodali v naoljeno ponev, začinili s sojino omako ter vse skupaj pekli približno 10 minut. V kozici smo zavreli osoljeno vodo ter v njej skuhali testenine. Por in bučo smo narezali na koščke ter osolili in jih na olivnem olju pražili 20 minut. Na koncu smo dodali koruzo, sojino smetano, malo kopra in currya, vse skupaj dobro premešali, pokuhali še 5 minut in omako zmešali s testeninami.

Veganske kubbe z bulgurjem in cvetača v smetanovi omaki z indijskimi oreščki

Sestavine za kubble: 200g bulgurja, ½ bučke, 1 strok česna, 20g pora, sol, čili, 50g moke.
Bulgur za 20 minut namočimo v vodo. Bučke naribamo, por narežemo na manjše kocke, česen drobno narežemo. Po 20 minutah bulgur precedimo, mu dodamo bučke, por, česen, sol, čili v prahu in moko. Oblikujemo polpetke in jih spečemo na vročem olju.

Sestavine za cvetačino omako: 1 manjša cvetača, ½ čebule, indijske začimbe za masalo (lahko pa kombiniramo, kurkumo, ingver, kardamom, muškatni orešček, curry), 100g indijskih oreščkov, ½ sojine smetane, 1dl riževega mleka, sojina omaka ali sol, maslo

V ponvi segrejemo maslo in mu dodamo drobno narezano čebulo. Počakamo, da čebula postekleni in ji dodamo mešanico začimb. Ko začimbe zadišijo dodamo cvetačo, posolimo ali dodamo sojino omako. Na malem ognju podušimo 2 do 3 minute. Dodamo še riževo mleko, lahko pa tudi vodo in zmlete indijske oreščke. Vse skupaj kuhamo še 5 minut, nato pa dodamo še sojino smetano. Po 5 minutah je jed gotova.

 

Pa dober tek :)